Activitats

RECULL D’ACTIVITATS

A partir del tema plantejat: La muralla de Girona, hem creat tres activitats que ajudaran a l’alumnat a comprendre i analitzar la transformació que ha experimentat la muralla amb els anys.

Objectius didàctics de la història:
  • Comprendre els fets ocorreguts en el passat i saber situar-los en el seu context-
  • Comprendre que en l’anàlisi del passat hi ha molts punts de vista diferents
  • Comprendre que hi ha moltes maneres d’adquirir, obtenir i avaluar informacions sobre el passat
  • Ser capaços de transmetre de forma organitzada allò que s’ha estudiat o descobert sobre el passat                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ACTIVITAT 1

    Nom de l'activitat:
    Els plànols de l'actualitat i l'antiguitat.

    Objectius d’aprenentatge:
    ·         Reconèixer les diferències que ha sofert la muralla a partir d'una font primària
    ·         Observar, analitzar i reconèixer els canvis que ha patit la muralla
    Competències:
    ·         Competència de conviure i habitar el món:
    -          Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn
    -          Descriure, analitzar i valorar els canvis i les continuïtats i les causes i les conseqüències d’algun esdeveniment clau de la història de Catalunya i d’Espanya utilitzant diferents fonts històriques primàries i secundàries

    Continguts:
    ·         Persones, cultures i societats: elaboració d’un estudi de cas sobre elements característics de l’entorn, per mitjà del treball cooperatiu i utilitzant diferents fonts d’informació (documents, informacions orals, mitjans de comunicació, Internet).
    ·         Canvis i continuïtats en el temps: ús de fonts d’informació històrica diverses per obtenir informació i evidenciar els canvis i continuï- tats al llarg del temps, d’aspectes de la vida quotidiana, de l’entorn proper
    Descripció de l'activitat:
    A partir de dos plànols, un de la Girona antiga i l’altre de la Girona actual, els alumnes han d’identificar a on es troba situada la muralla i quina part de la ciutat envoltava abans i a l’actualitat. Un cop identificada la muralla han de fer una reconstrucció per sobre del plànol amb plastilina, així podran analitzar-ne les diferències que ha sofert la muralla des de els seus inicis fins a l’enderrocament.
    Posteriorment es pot iniciar una ronda de preguntes que ajudin a l’alumnat a consolidar el que han après amb l’activitat.
    Material:
    ·         Plànols de la ciutat de Girona
    ·         Plastilina de dos colors






                                       





ACTIVITAT 2

Nom de l'activitat:
Anacronismes medievals a partir d'una imatge
Objectius d'Aprenentatge:
     ·         Interpretar, conèixer els successos cronològics de la història
·             Reconèixer i identificar anacronismes mitjançant una font primària com una imatge d'una altre època amb alguns elements de l'entorn alterats.
     ·         Organitzar cronològicament alguns fets o patrimonis de la història en diferents èpoques.
     ·         Relacionar i crear vincles entre les diferents imatges per a una comprensió organitzada dels successos històrics.
Competències:
      •         Competència de conviure i habitar amb el món, implica:
Ø  Explicar els fenòmens amb l’ajuda de models,    verificar la coherència entre les observacions i l’explicació donada, i expressar-la utilitzant diferents canals comunicatius
Continguts: 
      •         Canvis i continuïtats en fets quotidians de la pròpia experiència i en elements del patrimoni.
      •         Ús de fonts orals, documentals i materials per reconstruir la pròpia història.
      •         Ús de representacions gràfiques per situar fets i etapes de l’evolució històrica.
      •         Ús de fonts històriques diverses per obtenir informació i evidenciar els canvis i continuïtats al llarg del temps d’aspectes de la vida quotidiana i de l’entorn proper
Descripció de l'activitat:
A partir d'una imatge o fotografia, col·locar alguns anacronismes que no corresponguin a la època per comprendre millor la realitat amb la qual vivien aquells ciutadans i conèixer els materials i els recursos dels quals disposaven en aquella època. Crear grups reduïts per repartir diferents imatges
Material:                 
·         Imatge de Girona Medieval amb elements característics de l’època i diferents anacronismes a identificar: avioneta, senyal de trànsit, bicicleta, antena parabòlica, torre d’alta tensió, cabina telefònica i semàfor.



ACTIVITAT 3


Nom de l'activitat:
Ruta per les muralles amb l'aplicació "my tracks"
Objectius d'aprenentatge: 
    ·         Utilitzar una aplicació digital per processar i aplicar els coneixements propis de l'àrea.
    ·         Identificar els elements característics de l'entorn i la seva progressió al llarg del temps.
    ·         Comprendre el passat, per identificar el present i predir el futur.
Competències:  
Competència de conviure i habitar el món:
     ·          Identificar i localitzar les principals característiques d'un territori.
    ·         Conèixer i comprendre el context social i cultural més proper.
Continguts:                                
·         L'entorn i la seva conservació:  aplicació de tècniques d’orientació a l’espai. Inici en l’ús i elaboració de plànols i mapes del barri o ciutat.
·         Persones, cultures i societats: elaboració d’un estudi de cas sobre elements característics de l’entorn, per mitjà del treball cooperatiu i utilitzant diferents fonts d’informació
·         Canvis i continuïtats en el temps:  ús de fonts d’informació històrica diverses per obtenir informació i evidenciar els canvis i continuï- tats al llarg del temps, d’aspectes de la vida quotidiana, de l’entorn proper.

Descripció de l'activitat:
Utilitzant l'aplicació "my tracks", els alumnes, dividits en grups reduïts, realitzen una ruta per la muralla de Girona. D'aquesta manera identifiquen i situen aquelles torres i murs de la muralla que segueixen en peu.
Això els permet veure i palpar la muralla relacionant la teoria amb una activitat pràctica i vivencial.
Material:
    ·         Una Tablet per grup.
    ·         Un plànol del barri vell de Girona.





1 comentari:

  1. Hola companys,
    Hem estat observant les activitats sobre el vostre tema i creiem que els continguts són complets, amb recursos i ben explicats. Les activitats són adequades, ben plantejades i assoleixen perfectament els objectius marcats. Respecte la presentació és bona, ordenada i agradable. Finalment, creiem que es podria pensar alguna activitat per comprobar les idees prèvies dels alumnes sobre el tema.
    La nota numèrica que us posem és un 9.

    ResponElimina