RECULL D’ACTIVITATS
A partir del tema plantejat:
La muralla de Girona, hem creat tres activitats que ajudaran a l’alumnat a
comprendre i analitzar la transformació que ha experimentat la muralla amb els
anys.
Objectius didàctics de la història:
- Comprendre els fets ocorreguts en el passat i saber situar-los en el seu context-
- Comprendre que en l’anàlisi del passat hi ha molts punts de vista diferents
- Comprendre que hi ha moltes maneres d’adquirir, obtenir i avaluar informacions sobre el passat
- Ser capaços de transmetre de forma organitzada
allò que s’ha estudiat o descobert sobre el passat ACTIVITAT 1
Nom de l'activitat:Els plànols de l'actualitat i l'antiguitat.Objectius d’aprenentatge:· Reconèixer les diferències que ha sofert la muralla a partir d'una font primària· Observar, analitzar i reconèixer els canvis que ha patit la murallaCompetències:· Competència de conviure i habitar el món:- Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn- Descriure, analitzar i valorar els canvis i les continuïtats i les causes i les conseqüències d’algun esdeveniment clau de la història de Catalunya i d’Espanya utilitzant diferents fonts històriques primàries i secundàriesContinguts:· Persones, cultures i societats: elaboració d’un estudi de cas sobre elements característics de l’entorn, per mitjà del treball cooperatiu i utilitzant diferents fonts d’informació (documents, informacions orals, mitjans de comunicació, Internet).· Canvis i continuïtats en el temps: ús de fonts d’informació històrica diverses per obtenir informació i evidenciar els canvis i continuï- tats al llarg del temps, d’aspectes de la vida quotidiana, de l’entorn properDescripció de l'activitat:A partir de dos plànols, un de la Girona antiga i l’altre de la Girona actual, els alumnes han d’identificar a on es troba situada la muralla i quina part de la ciutat envoltava abans i a l’actualitat. Un cop identificada la muralla han de fer una reconstrucció per sobre del plànol amb plastilina, així podran analitzar-ne les diferències que ha sofert la muralla des de els seus inicis fins a l’enderrocament.Posteriorment es pot iniciar una ronda de preguntes que ajudin a l’alumnat a consolidar el que han après amb l’activitat.Material:· Plànols de la ciutat de Girona· Plastilina de dos colors
ACTIVITAT
2
Nom de l'activitat:
|
Anacronismes medievals a partir d'una imatge
|
Objectius d'Aprenentatge:
|
·
Interpretar,
conèixer els successos cronològics de la història
· Reconèixer
i identificar anacronismes mitjançant una font primària com una imatge d'una
altre època amb alguns elements de l'entorn alterats.
·
Organitzar
cronològicament alguns fets o patrimonis de la història en diferents èpoques.
·
Relacionar
i crear vincles entre les diferents imatges per a una comprensió organitzada
dels successos històrics.
|
Competències:
|
•
Competència
de conviure i habitar amb el món, implica:
Ø Explicar els fenòmens amb l’ajuda de
models, verificar la coherència
entre les observacions i l’explicació donada, i expressar-la utilitzant
diferents canals comunicatius
|
Continguts:
|
•
Canvis i
continuïtats en fets quotidians de la pròpia experiència i en elements del
patrimoni.
•
Ús de fonts
orals, documentals i materials per reconstruir la pròpia història.
•
Ús de
representacions gràfiques per situar fets i etapes de l’evolució històrica.
•
Ús de fonts
històriques diverses per obtenir informació i evidenciar els canvis i
continuïtats al llarg del temps d’aspectes de la vida quotidiana i de
l’entorn proper
|
Descripció de l'activitat:
|
A partir d'una imatge o fotografia, col·locar
alguns anacronismes que no corresponguin a la època per comprendre millor la
realitat amb la qual vivien aquells ciutadans i conèixer els materials i els
recursos dels quals disposaven en aquella època. Crear grups reduïts per
repartir diferents imatges
|
Material:
|
·
Imatge de
Girona Medieval amb elements característics de l’època i diferents
anacronismes a identificar: avioneta, senyal de trànsit, bicicleta, antena
parabòlica, torre d’alta tensió, cabina telefònica i semàfor.
|
ACTIVITAT 3
Nom de l'activitat:
|
Ruta per les muralles amb l'aplicació "my
tracks"
|
Objectius d'aprenentatge:
|
·
Utilitzar
una aplicació digital per processar i aplicar els coneixements propis de
l'àrea.
·
Identificar
els elements característics de l'entorn i la seva progressió al llarg del
temps.
·
Comprendre
el passat, per identificar el present i predir el futur.
|
Competències:
|
Competència de conviure i habitar el món:
·
Identificar i localitzar les principals
característiques d'un territori.
·
Conèixer i
comprendre el context social i cultural més proper.
|
Continguts:
|
·
L'entorn i
la seva conservació: aplicació de tècniques d’orientació a
l’espai. Inici en l’ús i elaboració de plànols i mapes del barri o ciutat.
·
Persones,
cultures i societats: elaboració d’un estudi de cas sobre elements
característics de l’entorn, per mitjà del treball cooperatiu i utilitzant
diferents fonts d’informació
·
Canvis i
continuïtats en el temps: ús de fonts d’informació històrica diverses
per obtenir informació i evidenciar els canvis i continuï- tats al llarg del
temps, d’aspectes de la vida quotidiana, de l’entorn proper.
|
Descripció de l'activitat:
|
Utilitzant
l'aplicació "my tracks", els alumnes, dividits en grups reduïts,
realitzen una ruta per la muralla de Girona. D'aquesta manera identifiquen i
situen aquelles torres i murs de la muralla que segueixen en peu.
Això els permet
veure i palpar la muralla relacionant la teoria amb una activitat pràctica i
vivencial.
|
Material:
|
·
Una Tablet
per grup.
·
Un plànol
del barri vell de Girona.
|
Hola companys,
ResponEliminaHem estat observant les activitats sobre el vostre tema i creiem que els continguts són complets, amb recursos i ben explicats. Les activitats són adequades, ben plantejades i assoleixen perfectament els objectius marcats. Respecte la presentació és bona, ordenada i agradable. Finalment, creiem que es podria pensar alguna activitat per comprobar les idees prèvies dels alumnes sobre el tema.
La nota numèrica que us posem és un 9.